Tuesday 17 July 2012

System Pneumatic



Pengenalan
Pneumatik telah lama memainkan peranan penting sebagai pemangkin prestasi teknologi kerjamekanikal. Ia juga digunakan dalam pembangunan teknologi automasi. Kebanyakanpenggunaan udara termampat digunakan untuk fungsi-fungsi seperti berikut: Memastikan status pemproses (sensors) Pemprosesan maklumat (processors) Mengerakkan pengerak. Melakukan kerja.
Perkataan pneumatik berasal daripada gabungan perkataan klasik greek, dimana ia “ pneuma” bermakna angin/udara manakala “matic” bermakna pengerakan.
Gabungan perkataan tersebut memberi maksud kawalan pengerakan oleh udara. Dalam industri, ia merujuk kepada penggunaan udara pemampat untuk memindahkan tenaga dan pengerakan.Pneumatik digunakan untuk melakukan kerja pemesinan dan kerja peroperasian. Contohnya seperti :

·         Menebuk (Drilling)
·         Memutar (Turning)
·         Memotong (Sawing)
·         Mengisar (Milling)
·         Mengemas (Finishing)
·         Membentuk ( Forming)
·         Kawalan Kualiti (Quality Control)

Contoh penggunaannya adalah seperti dalam gambar rajah di bawah:

Gambar rajah: Penukaran laluan untuk dua conveyer



Gambar rajah: pemotong pneumatic


Kelebihan dan kelemahan

Dalam suatu sistem mesti terdapat kelebihan dan kelemahan termasuklah sistem pneumatik. Perkara ini selalu dititik beratkan dalam pemilihan sistem yang lebih efesien terutamanya dalam industri. Jadual dibawah menunjukkan kelebihan dan kelemahan untuk sistem pneumatik.







kelebihan

·         Murah kerana sumber tenaga yang tidak terhad.
·         Udara tidak meletup dan tidak bertoksik.
·         Udara termampat boleh dihantar dalam jarak yang jauh..
·         Laju.
·         Mudah untuk kawal kelajuan dan pergerakannya.
·         Bersih.
·         Tahan lebihan beban.


Kelemahan



·         Udara akan menyerap kelembapan yang akan mempengaruhi sistem.
·         Udara ekzoz yang bising.
·         Tekanan udara terhad bergantung kepada kapasiti pemampat.


 Jadual kelebihan dan kekurangan untuk sistem pneumatik


Struktur dan aliran isyarat sistem pneumatic
Sistem Pneumatik mengandungi interaksi antara kumpulan-kumpulan elemen yang berbeza. Gabungan kumpulan-kumpulan elemen membentuk kawalan untuk aliran isyarat, bermula daripada bahagian masukan( input) hingga ke bahagian pengerakan (output). Elemen kawalan mengawal elemen pengerakan mengantung kepada isyarat  yang  terima daripada elemen pemprosesan. Peringkat asas sistem pneumatik adalah :

Ø  Sumber tenaga(Energy supply)
Ø  Elemen masukan ( Input elements)
Ø  Elemen pemprosesan (Processing elements(processor))
Ø  Elemen kawalan(Control elements)
Ø  Komponen kuasa(Power Components( actuator))

 Rajah menunjukkan eleman-elemen dalam sistem diwakili dengan simbol dimana ia menunjukkan fungsi elemen tersebut :


Rajah : elemen-elemen dalam sistem pneumatik
Injap kawalan terus boleh digunakan sebagai masukan(input), pemprosesan, atau elemen kawalan. Ciri yang membezakan untuk mengelaskan sesuatu komponen kepada kumpulan-kumpulan elemen adalah konfigurasi dalam sistem pneumatik. Rajah menunjukkan litar diagram dan elemen-elemen pneumatik.


Rajah : litar diagram dan elemen – elemen dalam sistem pneumatic

Penghasilan dan pengagihan udara
Bekalan udara yang termampat untuk sistem pneumatik harus dikira secukupnya dan disediakan supaya sesuai dengan penggunaannya. Udara termampat oleh pemampat udara akan dihantar ke sistem pengagihan udara di kilang. Untuk menjamin kualiti udara yang diterima,unit khidmat udara perlu disediakan sebelum mengaplikasikan pada sistem kawalan.


Rajah : sistem  mampatan udara
Unit khidmat udara ( Air Servise Unit)
Unit khidmat udara adalah gabungan komponen seperti berikut :

Ø  Penapis udara(air filter)
Ø  Pengawal udara(air regulator)
Ø  Pelicin udara(air lubricator)

Bagaimanapun, penggunaan pelicin udara tidak perlu disediakan  untuk  bahagian kuasa bagi sistem kawalan dan ia hanya digunakan jika diperlukan untuk beberapa peralatan pneumatic.


Penapis udara

Menapis udara termampat dan menghalang segala kotoran dalam udara masuk ke dalam sistem.


Pengawal udara


Melaraskan tekanan ke dalam sistem.


Pelincir udara

Melicinkan bahagian-bahagian peralatan pneumatik yang bergerak.Contohnya silinder dan motor.




Rajah : unit khidmat udara dan simbol 
Injap
Fungsi injap adalah untuk mengawal tekanan dan kadar aliran tekanan. Ia bergantung kepadarekabentuk, injap boleh dibahagikan kepada kategori-kategori berikut:

Ø  Injap kawalan berarah (Directional control valves)
¨      Elemen masukan (Input elements)
¨      Elemen pemprosesan (Processing elements)
¨      Elemen kawalan (Control elements)
Ø  Injap tak balik (Non-return valves)
Ø  Injap kawalan aliran (Flow control valves)
Ø  Injap kawalan tekanan (Pressure control valves)
Ø  Injap tutup (Shut-off valves)

Injap kawalan berarah

Injap kawalan berarah mengawal arah perjalanan udara dengan menghasilkan isyarat,membatalkan atau mengarahkan isyarat. Injap dikenalpasti dengan :

Ø  Bilangan saluran/laluan (ways) : 2 –  way, 3-way, 4-way, …
Ø  Bilangan kedudukan(positions) : 2 positions, 3 positions, …
Ø  Kaedah pengerak injap(actuated): pengerak manual, pengerak mekanikal, pengerak pneumatik, pengerak elektrik,
Ø  Kaedah pengerak balik  (return actuated) : spring, angin, …

 Contoh injap kawalan berarah berfungsi sebagai elemen isyarat adalah injap tuil beroda (roller lever valve) dimana ia digunakan untuk mengesan kedudukan batang piston silinder.





Rajah : injap tuil beroda ( 3/2 way roller lever valve)


Untuk elemen pemprosesan, injap kawalan berarah boleh mengarah dan membatalkan isyarat bergantung kepada isyarat masukan yang diterima.



Rajah : 3/2 way air actuated valve : single pilot valve, with spring return


Untuk elemen kawalan, injap kawalan berarah mestilah memerlukan kuantiti udara yangdiperlukan untuk komponen kuasa(power component).


Rajah : 5/2 way valve for cylinder control: double pilot valve



Injap Tak Balik (Non-Return Valve)

injap ini hanya membenarkan isyarat melaluinya pada satu arah sahaja. Prinsip injap inidiaplikasikan pada injap shuttle dan injap quick exhaust. Injap tak balik adalah bentuk eleman yang ringkas. Contoh lain ditunjukkan dalam rajah dibawah.


Rajah : injap-injap jenis injap tak balik

Injap kawalan aliran

Injap kawalan aliran mengehadkan udara dalam arah tertentu untuk mengurangkan laju aliran udara dan mengendalikan aliran isyarat. Injap kawalan harus disesuaikan dengan keperluan aplikasi. Jika injap kawalan aliran dilengkapi dengan injap check maka ia akan berfungsi juga pada arah berlawanan dengan aliran bebas penuh.



Rajah : simbol injap kawalan aliran

Injap kawalan tekanan (pressure control valve)

Injap kawalan tekanan digunakan dalam sistem pneumatik. Ia mempunyai tiga kumpulanutama seperti berikut:

Ø  Injap penghad tekanan(pressure limiting valves)
Ø  Injap pengatur tekanan(pressure regulating valves)
Ø  Injap rangkaian tekanan( pressure sequance)

Injap penghad tekanan digunakan pada bahagian awalan pemampat untuk memastikan tekanan yang diterima dihadkan untuk keselamatan dan tekanan bekalan pada sistem ditetapkan pada tekanan yang sesuai. Injap pengatur tekanan akan memastikan tekanan adalah tetap sepanjang masa walaupun berlaku tekanan dalam sistem berubah-ubah. Injap pengatur tekanan beroperasi melalui binaan gegendang dalamannya. Injap rangkaian tekanan digunakan jika isyarat masukan diterima bergantung kepada jumlah tekanan yang dihadkan diperlukan terutamanya sistem kawalan maju. Rajah menunjukkan injap rangkaian tekanan.




Rajah : injap rangkaian tekanan (pressure sequence valve)


Elemen pemprosesan

Untuk membantu injap kawalan berarah pada peringkat  pemprosesan, pelbagai elemen gunakan dimana keadaan mengawal isyarat untuk melakukan tugasan. Contoh elemen adalah :

Ø  Injap dua masukan tekanan(Dual pressure valve/ AND valve)
Ø  Injap shuttle(OR valve)

 Injap shuttle membenarkan gabungan dua masukan isyarat ke dalam fungsi ATAU. Ia mempunyai dua masukan dan satu keluaran. Isyarat keluaran terhasil apabila salah satu masukan dikenakan tekanan.



Rajah : injap shuttle (shuttle valve)




Rajah :  jenis silinder


Pengerak dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

Ø  Pengerak linear Silinder satu tindakan (Single-acting cylinder)
Ø  Silinder dua tindakan (Double-acting cylinder)


Sistem (system)

Umumnya, pengerakan silinder adalah tindakbalas melalui injap kawalan berarah. Pilihan injap kawalan berarah (bilangan sambungan, bilangan kedudukan,jenis pengerak) adalah bergantungkepada jenis penggunaan.

Litar Kawalan untuk Silinder Satu Tindakan
(Control Circuit for the Single Acting Cylinder)

Piston silinder satu tindakan bergerak apabila suis tekan ditekan. Apabila suis tekan dilepaskan,piston secara automatik akan kembali kepada kedudukan asalnya.Untuk menyelesaikannya injap 3/2 way digunakan untuk silinder satu tindakan. Injap akan bertukar daripada kedudukan asalnya kepada kedudukan ia bekerja, apabila suis tekan ditekan. Litar mengandungi ciri-ciri asas seperti berikut:

Ø  Silinder satu tindakan,spring  return.
Ø  Injap kawalan berarah 3/2 way: suis tekan(push button) untuk bekerja dan spring untuk kembali ke kedudukan asal.
Ø  Bekalan udara
 Ø  Sambungan udara di antara injap dan silinder.





Rajah : litar kawalan silinder satu tindakan


Kedudukan asal:
Pada kedudukan permulaan (di sebelah kiri litar) dikenali sebagai kedudukan berehat bagisistem. Bekalan udara ditutup dan piston silinder dalam keadaan menarik. Dalam injap saluran dalam keadaan terbuka satu ekzos.

 Apabila suis tekan ditekan :
Menekan suis tekan akan mengerakan injap 3/2 way melawan spring. Diagram(di sebelah kanan) menunjukkan injap dalam kedudukan bekerja. Sekarang bekalan udara telah bersambung melalui injap kepada saluran silinder satu tindakan. Jumlah tekanan yang bertambah  menyebabkan piston bergerak ke hadapan melawan daya daripada spring silinder sehingga ia mencapai peringkat maksimum.

 Apabila suis tekan dilepaskan :
 Apabila suis tekan dilepaskan, serta- merta injap kembali kepada kedudukan asal dan piston silinder juga kembali ditarik kepada kedudukan awalnya.

Litar Kawalan untuk Silinder Dua Tindakan
(Control Circuit for Double-acting Cylinder)

Piston silinder dua tindakan akan bergerak ke hadapan apabila suis tekan ditekan dan  pistonkembali kepada asal apabila suis tekan dilepaskan. Silinder dua tindakan boleh melakukan kerja dalam dua arah pengerakan, apabila tekanan bekalan udara sesuai untuk menolak dan menarik piston.Injap kawalan berarah 5/2 way mengawal silinder dua tindakan. Isyarat membenarkan atau membatalkan pada injap jika suis tekan ditekan atau dilepaskan. Litar mengandungi :

Ø  Silinder dua tindakanInjap kawalan berarah 5/2 way :
Ø   suis tekan(push button) untuk bekerja dan spring untuk kembali kepada kedudukan asal.
Ø  Bekalan udara yang disambungkan kepada injap 5/2 way.
Ø  Sambungan udara diantara injap dan silinder



Rajah : litar kawalan untuk silinder dua tindakan


Kedudukan asal:
Dalam kedudukan asal (di sebelah kiri litar) semua penyambungan dilakukan. Dalam keadaan tak bergerak, udara akan masuk dari sebelah kanan silinder manakala udara akan keluar darisebelah kiri silinder.

 Apabila suis tekan ditekan:
 Apabila suis tekan ditekan akan mengerakkan injap 5/2 way dalam kedudukan bekerja. Dalamkedudukan ini, bekalan udara akan masuk dari sebelah kanan silinder manakala udara akan keluar dari kiri silinder ke saluran ekzos. Maka piston akan bergerak ke hadapan hingga mencapai tahap maksimumnya.

 Apabila suis tekan dilepaskan:
 Apabila suis tekan dilepaskan, spring dalam injap akan bertindakbalas supaya injap kembali kepada kedudukan asalnya. Piston silinder akan kembali kepada kedudukan asalnya.

Simbol dan Penerangan Komponen

Pembangunan sistem pneumatik dibantu oleh pendekatan yang sama untuk perwakilan elemen dan litar. Simbol-simbol digunakan untuk elemen-elemen menunjukkan ciri-ciri seperti berikut :

Ø  Kaedah pengerak  (actuation) dan pengerak balik (return actuation)
Ø  Bilangan sambungan ( semua dilabelkan untuk pengenalan)
Ø  Bilangan pertukaran kedudukan
Ø  Prinsip asas operasi
Ø  Mudah mewakili laluan aliran.

Bekalan Udara dan Penghasilan(Air Supply and Generation)

Simbol-simbol untuk sistem bekalan boleh diwakili satu elemen atau gabungan elemen. Jika bekalan udara menggunakan semua komponen asas, ia boleh menggunakan symbol yangdiringkaskan



Rajah : simbol-simbol bekalan udara

Injap kawalan berarah (Directional Control Valve)

Injap kawalan berarah diwakili bilangan sambungan dikawal, bilangan kedudukan dan laluanaliran. Ia dilakukan untuk mengelak daripada berlakunya sambungan yang salah pada saluran masukan dan keluaran.

Rajah : simbol-simbol injap kawalan berarah


Rajah : saluran dan kedudukan (port and position (ways))




Rajah : contoh penandaan


Kaedah Pengerak (Method of Actuation)

Kaedah pengerak injap kawalan berarah adalah bergantung kepada keperluan kerja yangdilakukan. Pelbagai jenis pengerak seperti berikut :

Ø  Pengerak manual
Ø  Pengerak mekanikal
Ø  Pengerak pneumatik 
Ø  Pengerak elektrikal
Ø  Pengerak gabungan.



Rajah : simbol-simbol pengerak injap kawalan berarah


Simbol-Simbol Bantuan (Auxiliary Simbols)

Terdapat beberapa simbol-simbol yang penting untuk tambahan yang digunakan bagi sistem pneumatic.



Rajah : simbol-simbol tambahan


Kawalan Terus Silinder Pneumatik
 (Direct Control of a Pneumatic Cylinder)

Cara mudah untuk mengawal silinder satu tindakan dan dua tindakan menggunakan kawalan isyarat secara terus. Silinder digerakkan secara terus melalui pengerak injap sama ada secara manual atau mekanikal.

Kawalan Terus Silinder Satu Tindakan
( Direct Control of Single-Acting Cylinder)

Silinder  satu  tindakan berdiameter 25mm akan mengapit komponen apabila suis tekan ditekan.Selagi suis tekan ditekan, silinder akan terus berada dalam kedudukan mengapit. Apabila suis tekan dilepaskan, silinder akan kembali kepada kedudukan asalnya.



Penyelesaian :

Injap kawalan berarah 3/2 way digunakan untuk mengawal silinder satu tindakan. Litar kawalan adalah seperti dalam rajah dibawah:




Rajah : litar kawalan pneumatic


Operasi litar :

Untuk litar ini berfungsi suis tekan membenarkan udara melalui injap dari saluran 1 ke 2 menggunakan injap 1S terus ke ruang dalaman silinder 1A. Tekanan yang terkumpul dalam ruang dalaman silinder akan melawan daya yang disebabkan oleh spring balik. Maka silinderakan bergerak ke hadapan. Apabila suis tekan dilepaskan, silinder akan ditarik semula kepadakedudukan asalnya. Udara dalam ruang dalaman silinder akan disalurkan pada saluran ekzos 3pada injap 1S.


Litar Kawalan Tak Terus Silinder Pneumatik
 ( Indirect Control of Pneumatic Cylinder)

Silinder dengan diameter piston yang besar memerlukan udara yang tinggi. Elemen kawalan dengan kadar aliran yang kecil mesti digunakan untuk mengerakkannya. Jika daya yang besar diperlukan untuk mengerakkan pengerak injap, litar kawalan tak terus perlu digunakan. Tambahan isyarat yang diterima adalah kecil daripada daya yang diperlukan oleh silinder.

Kawalan Tak Terus Silinder Satu Tindakan
(Indirect Control of Single-acting Cylinder)

Silinder satu tindakan dengan piston berdiameter besar akan  mengapit komponen apabila suis tekan ditekan. Selagi suis tekan ditekan, silinder akan terus berada dalam kedudukan mengapit. Apabila suis tekan dilepaskan, silinder akan kembali kepada kedudukan asalnya.



Penyelesaian :

 Apabila suis tekan ditekan, injap 1S akan membenarkan udara melaluinya seterusnya mengaktifkan injap 1V, dimana injap 1V akan berada dalam kedudukan bekerja apabila menerima udara sahaja. Apabila injap 1V dalam kedudukan bekerja maka saluran 1 akan bersambung dengan saluran 2 yang akan membawa udara masuk ke dalam ruang dalaman silinder untuk piston bergerak ke hadapan. Apabila suis tekan dilepaskan, injap 1S dan 1V akan kembali kepada kedudukan asalnya. Makasaluran 2 akan bersambung dengan saluran 3 iaitu saluran ekzos injap 1V.







Rajah : litar kawalan tak terus
















Rujukan:















No comments:

Post a Comment